Insidertips til en GOD businessblogg 

En businessblogg bør inneholde minst 1-2 av punktene under:

  1. Lærerik
  2. Inspirerende
  3. Engasjerende
  4. Underholdende

Call to Action (CTA)

På slutten av enhver blogg bør du ha en Call to Action (CTA). Det er viktig for å få engasjement og spredning, bygge relasjon med dine lesere, bygge liste, og ikke minst selge det du ønsker, få dem inn i salgskanalen din.

VIKTIG! Be aldri om mer enn EN CTA om gangen. Det bør virke enkelt for målgruppen å gjøre det du ber om. Pass på at de ikke får valgalternativer, da forsvinner de lett fordi de må bruke tid på å tenke etter for å ta  det beste valget.

CTA kan være:

Stille et spørsmål til bloggens tema som leser oppfordres til å svare på i kommentarfeltet

  1. Be leser om å dele bloggen
  2. Be leser om å like business fb siden din
  3. Be leser om å skrive seg opp på optin, webinar, konkurranse etc.
  4. Melde seg på det du selger

Bildebruk

Tenk alltid på signalene bildene sender ut. Matcher bildet budskapet? Hva utstråler det? Passer bildet helheten i brandet ditt? Husk å kreditere fotografen og sørg for tillatelse til å bruke det.

Kan jeg lage bilder med budskap selv?

Lag fine bilder med sitater etc på Canva og picmonkey. Det kan være dine sitater, gullkorn, nøkkelbegreper eller andres kjente sitater som understreker bloggens tema. Dette brukes da som bilder.

Diverse bloggtips

  • Bloggen skal være på maks 5-600 ord. En blogg er ingen novelle.
  • Skriv heller flere blogger, enn en lang, hvis du har mye på hjertet. Fokuser på kun et tema om gangen. Folk tar seg ikke tid til å lese lange blogger og scroller som regel først for å se lengden før de begynner å lese.
  • Finn deg testpersoner som er i din målgruppe til å teste bloggen på før du publiserer den.
  • De skal oppleve at den enten: berører, provoserer, engasjerer, inspirerer, underholder eller lærer noe.
  • Skriv med godt språk og pass på rettskriving, stavekontroll og orddelingsfeil, viktig! Skriv gjerne dialekt, hvis du klarer å være konsekvent. Autentisk.
  • Kom til poenget med en gang. Momentet skal slås rett i bordet. 4 første setningene er viktigst. Du skal ikke innlede som man gjør til en roman.

Hovedoverskrifter:

En hovedoverskrift som er stilt som en spørsmål har vist seg å være mer effektiv enn en vanlig setning. Det maner leseren til å reflektere og svare inne i seg. Skaper engasjement.

Det finnes mange gode hovedoverskrifter som ikke er dannet som spørsmål også.

Gode overskrifter kan:

  1. Skape nysgjerrighet
  2. Provosere
  3. Engasjere
  4. Treffe målgruppens interesse

Ikke ha dato på bloggen 

Da kan ingen se hvor gammel den er og tenke at den er uaktuell selv om den er skrevet for en stund siden. Mye kunnskap som deles er nyttig i flere år. I tillegg kan ikke se på datoene at det er lenge siden du har blogget og undre seg over hvorfor. Ingen se at du har hatt et bloggopphold.

Du kan lett dele gamle blogger på nytt

Gamle blogger kan gjøres nye med å bytte bilder og hovedoverskrift.

Til slutt:

Aldri skriv uten å ha noe å si, ta heller en bloggpause og gå deg en tur 😉

God skriving!

Tusen takk for at du deler 🙂