Suksessfaktorer for deg som et personlig brand – uten å være selvdigger

Branding er for store, veletablerte nasjonale eller internasjonale selskaper som omsetter for flere titalls millioner! Og personlig branding er for de som digger seg selv?

Personlig branding har eksistert like lenge som markedsføring, men det har ikke vært bredt faglig fokus på det. Hører du navnet til kjente personer som Greta Thunberg, Liv Ullmann og Sonja Henie, opplever du umiddelbart assosiasjoner og følelser knyttet til imaget deres. Nå som teknologien gjør det mulig for oss alle å bli ”stjerner over natta” er det viktig å forstå at du kan påvirke din egen sjanse for suksess ved å være oppmerksom på at du er et levende brand, overalt, døgnet rundt.

Du kan bli et personlig brand med enormt potensiale

I USA finnes det minst 450 forskjellige vannflaskemerker. Jeg jobbet som den eneste representanten i varehandelen for det norske luksusvannet VOSS i Florida og senere i hospitalitysektoren i Hong Kong og kjempet en seig kamp mot ressurssterke konkurrenter. Da det gikk opp for meg at jeg var et levende brand, skapte jeg meg et stort konkurransefortrinn. Det er utrolig viktig å være klar over at du kan være en levende merkevare. Enten du vil eller ei så assosierer målgruppen deg med den tjenesten eller produktet du tilbyr. Er du personlig trener som selger kundene dine overskudd, flott kropp og glede, kan du ikke møte opp på jobben slapp, overvektig og grinete. Siden jeg solgte vann som spilte på følelser som å være trendy, sofistikert og kul, da måtte jeg oppføre meg sånn, til fingerspissene. Kundene sa de kjøpte av meg fordi de følte seg ”cool” sammen med meg, de visste hva jeg stod for og hva de kunne forvente.

Hele imaget skapes ved at man holder konsekvent på brandets strategi og man ikke viker fra det.

Når man kjøper den samme merkevaren fra en gitt produsent igjen og igjen, er det lett å vite hva man kan forvente. En merkevare gis et sett med kjerneverdier, et budskap, stramme retningslinjer for hvordan kvaliteten skal være, se ut og eventuelt smake. Hele imaget skapes ved at man holder konsekvent på brandets strategi og man ikke viker fra det. Det samme gjelder for personlig branding. Personlig branding er en større utfordring siden det dreier seg om levende mennesker med følelser, ønsker og behov.

Personlig branding

For å være et personlig brand, er det essensielt for din suksessfaktor å bestemme deg for følgende:

  1. Ditt hovedbudskap.Hvis kunden din skulle gjenfortalt kort hvilken verdi du gir henne og hvilket resultat hun får hos deg, hva ønsker du at det skal være?
  2. Dine 3 kjerneverdier. Hva vil du stå for, hva skal brandet ditt utstråle slik at kunden vet hva hun kan forvente, oppleve og få av deg? For eksempel kvalitet, leverer alltid til tidsfrist, engasjement, kreative løsninger, tilstedeværelse, energi og glede, kunnskapskilde.
  3. Målgruppe. Definer den type menneske som du brenner for å hjelpe. Egenskaper, drømmer, utfordringer og behov som denne kunden har som får deg så engasjert at du løper ut av døren på morgenkvisten. Beskriv denne målgruppen godt, slik at du kjenner den ut og inn og kan kommunisere på en måte som treffer dem i hjertet.
  4. Nisje. Vil du selge til alle, når du ingen. Det er nesten umulig å kommunisere godt til alle, fordi alle lever med sine egne persepsjoner. Derfor går det ikke an å gjøre alle fornøyd og det er heller ikke så gøy og attraktivt å kjøpe noe ”alle” har. Snevre inn og spisse nisjen din så mye du kan.
  5. Image. Du må bestemme deg for: Hvilke følelser du vil at kunden skal ha når hun tenker på deg, Hvilke assosiasjoner du vil skal dukke opp i hennes bevissthet, Hvilke verdier skal hun oppleve at du står for, Hvilke resultat opplever hun å få hos deg.

Personlig branding er en sterkt voksende trend i USA, og er svært aktuelt for Norge nå som stadig fler velger å starte sin egen business og selge egne tjenester og produkter. Med en god strategi for ditt personlige brand er du på god vei til suksess, gjenkjennelse, godt renommé, anerkjennelse og du blir ettertraktet av både kunder, fans, eventarrangører og media. Personlig branding gjør det lettere for kunden å velge hvem det er riktig for henne å jobbe med ut fra hennes ønsker og behov. Ved å være tydelig på hvem du er og hva du tilbyr og ved å snevre inn hvem tjenestene dine er oppnår du fornøyde kunder som får det de ønsker og trenger – og mest sannsynlig kommer til Å DIGGE DEG!